I år har Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) for første gang publisert markedsdata og dekningsdata på samme tid. Nkoms detaljerte datasett er verdifulle for alle som ønsker å forstå det norske telemarkedet, og sammen med dyktige kolleger på Analysys Mason har jeg forsøkt å se etter interessante datapunkter. Vi fokuserte spesielt på bredbånds- og fibermarkedet; nedenfor finner du et par ting som vi synes var interessante.
For det første er det fortsatt vekst i antall privatkunder som abonnerer på en bredbåndstjeneste i Norge. Det finnes nå litt over 2,4 millioner slike abonnementer i Norge. Videre rapporterer Statistisk sentralbyrå (SSB) at det finnes litt over 2,6 millioner husstander i Norge. Dette betyr at rundt 93 prosent av norske husstander abonnerer på fast bredbånd i en eller annen form.
Videre fortsatte fiberbasert aksess sin kraftige vekst i 2024, dermed har rundt 75 prosent av norske privatabonnementer nå fiber som aksessmetode. Dette er en økning på cirka tre prosentpoeng (rundt 100.000 linjer) fra 2023. Litt kinkigere er det å se på penetrasjon (altså kunder delt på dekning), siden Nkom endret rapporteringstidspunkt for 2024 sammenliknet med 2023. Men det er grunn til å tro at også denne økte med tre prosentpoeng, til 76 prosent. Med andre ord: Tre av fire norske husstander som har tilbud om fiberdekning, har valgt å bli kunder. Dette er et viktig datapunkt, siden penetrasjon (eller «take-rate» for dere med høy koffert-fokus) kanskje er den aller viktigste driveren for lønnsomhet i telenett.
Penetrasjon for den enkelte tilbyder vil imidlertid ofte være lavere enn 76 prosent, ettersom rundt en fjerdedel av husstandene har tilbud fra flere fibernett. Noen tilbydere har dekning fra Telenors VULA-nett, det er derfor ikke rett fram å vurdere hvilke operatører som overbygger hverandre. Mye tyder likevel på at Telenor er den overbyggende part (eller rettere sagt: en av de overbyggende partene) hos mer enn 60% prosent av de overbygde husstandene.
I overbygde områder blir det interessant å se hvem som stikker av med kundene. Jeg har ikke gjort noen systematisk analyse av dette, men jeg kan ikke huske noen eksempler hvor konkurrerende nett deler kundene likt mellom seg. Ålesund og Hammerfest er byer som har vært gjennom tøffe fiberkriger, og i disse tilfellene stakk de opprinnelige nettene avgårde med seieren. Jeg er imidlertid ikke trygg på at det kommer til å bli sånn overalt: Både Tafjord Connect i Ålesund og Hammerfest Energi Bredbånd, nyter godt av høy lokal patriotisme og lojalitet. Telenor må finne seg i å være fiberutfordrer på mange plasser, men har en bredere tjenesteportefølje (og et mobilnett!) som mange kunder setter pris på.
Et like viktig spørsmål er jo hva som skjer med overbygging når norske fibernett åpner nettene sine for grossistkunder. Men det får nesten bli et annet blogg-innlegg 🙂

Legg igjen en kommentar